Sant Feliu de Guíxols ha estat l’escenari d’una sessió de presentació de la campanya de prevenció d’abusos contra persones amb discapacitat intel·lectual.
Més de 200 persones, entre professionals, tècnics, usuaris, familiars i responsables polítics de tota la demarcació de Girona, s’han acostat a Sant Feliu de Guíxols per conèixer el programa impulsat per Mossos d’Esquadra, amb la col·laboració de Dincat i altres entitats vinculades al sector de la discapacitat, com la Fundació Vimar, entre altres entitats de l’entorn de l’assistència social d’atenció a persones.

La web de l’Ajuntament de Sant Feliu també se’n va fer ressó: aquí trobareu la notícia

Una recent recerca promoguda per Dincat, presentada a Sant Feliu de Guíxols pel responsable d’Envelliment, salut mental i sexualitat, Israel Belchi, ha determinat dades que no deixen indiferent a ningú: entre el col·lectiu de persones amb discapacitat intel·lectual que han participat d’un estudi, el 50% de les dones de la mostra han patit victimització sexual. Un de cada tres homes també, i una de quatre dones de la mostra ha patit al llarg de la seva vida victimització sexual amb penetració. Les noves tecnologies també fomenten la victimització electrònica, amb una de cada tres persones que n’han estat víctimes. Belchi ho ha exemplificat davant l’auditori: “De les deu o dotze dones amb discapacitat intel·lectual que tenim a la sala, segons la mostra i l’estudi es podria donar el cas que la meitat d’elles hagin estat víctimes”.

Per fer front a aquestes actuacions, des de Mossos d’Esquadra s’ha impulsat una campanya per prevenir els abusos. L’ha presentada la sotsinspectora Rosa Negre, cap de la Unitat Regional de Proximitat i Atenció al Ciutadà de Girona.
S’articula sobre la idea de prevenció, detecció, atenció i seguiment des de la proximitat. Tal com ha explicat, els Mossos d’Esquadra han elaborat una guia de difusió a tots els efectius policials per poder donar una millor atenció a aquestes persones, així mateix s’han format a persones de les diferents comissaries per tal que puguin impartir sessions formatives a grups de persones amb discapacitat intel·lectual. S’han dissenyat un total de 8 tallers per prevenir abusos de diferents àmbits, 3 de l’àmbit sexual, amb una especial atenció a l’abús facilitat per l’ús de xarxes socials, i la resta seria abús econòmic, negligència i/o abandonament, abús físic, abús psicològic, i odi i discriminació. Per Rosa Negre “és el tret de sortida per començar a treballar amb aquestes persones en terres gironines.

En una taula rodona, tres persones amb discapacitat intel·lectual han explicat tots els aprenentatges que han rebut en el programa pilot en el que van participar. Van aprendre que si són davant d’una agressió, a banda d’intentar defensar-se, no s’han de callar, que ho han de comunicar a la família i als agents de Mossos d’Esquadra. Tal com ha dit una de les ponents, “el meu cos és meu, el respecto, i el vull fer respectar”.

Ja s’han fet diferents accions de difusió de la campanya, que s’han presentat a Reus, i s’anirà estenent arreu de Catalunya per tancar-se el 8 de maig a Sant Cugat del Vallès. En el cas de les comarques gironines, la presentació es va fer a Sant Feliu de Guíxols, presidida pel primer tinent d’alcalde, Josep Melcior Muñoz, qui va participar en la cloenda.